Prokrastinering ligger ju nära till hands, särskilt när diskmaskinen står oupplockad, tvätten behöver sorteras och annat kul som man inte kan ägna sig åt på ett kontor.
Är du på workation i Åre så är det istället en massa, massa roliga saker som väntar på att locka dig från datorn och alla måsten. Disciplin är viktigt i alla lägen!
Jag har ju jobbat hemifrån mer eller mindre i ett och ett halvt år nu och har såklart stött på problemet – särskilt när det är dags att ta tag i en lite större och mer komplicerad uppgift. Grejen är ju att det inte funkar att skjuta upp grejer. De blir faktiskt inte gjorda då och är det något jag vill så är det att leverera vad jag lovat och gärna lite till.
Därför har jag kommit på några knep som jag tar till när jag kommer på mig själv med att rensa garderoben i stället för att producera. Så, här kommer de; mina 4 bästa tips för effekt hemmajobb!
1 Jag ser till att jag har allt jag behöver
En ny kopp kaffe, underlag till det jag ska göra, telefonen nära men i tyst läge och så ser jag till att vara mätt och onödig. Typ så. Dels så kommer jag inte behöva springa iväg för att hämta kaffe eller hämta några papper, dels så blir det lite av en ritual som talar om för mig att det är dags att jobba.
2 Listor, listor
Jag börjar de flesta jobbdagar med att lista allt som behövs göras. För att kunna göra det behöver jag också ha en kalender så jag vet vad som behöver göras just idag. Och en lista med idéer och annat utan särskild deadline som jag kan plocka från.
Jag har de flesta av mina listor och kalendern digitalt, men just dagens to-do-list föredrar jag att ha framför mig på papper och stryka dem punkt för punkt. Det är tydligt och tillfredsställande och så luras jag inte att öppna flikar på internetet som kan lura mig på sidospår.
3 Byta miljö
Jag har ett rum hemma som bara är kontor. När jag går in där går jag in i workmode och det får det att kännas som att jag “går till jobbet”. Har man inte den ytan så är det en himla bra grej att gå till närmsta café (och se till att man har med sig allt man behöver) och jobba. Det är svårare för mig att tagga till om jag sitter i soffan och får syn på en blomma som behöver vattnas eller ligger i sängen (gäller inte bloggen dock, utan kundjobb eller ekonomigrejer) och riskerar att somna.
4 Belöningen
Om det är något extra knivigt, tråkigt eller komplext jag ska göra så brukar jag tänka ut en belöning som jag får när jag är klar. Det kan vara en fotopromenix, en siesta eller att kolla på Netflix. Till exempel.
Jag gillar att tagga till och sätta ramar för det jag ska göra. Det blir som ett litet projekt, där jag bestämmer när och hur länge jag ska jobba och vad jag ska få gjort. Sen är jag klar och då försöker jag släppa jobb så jag får en tydlig gräns mellan jobb och fritid fast jag är hemma.
Hur gör du för att vara effektiv och undvika distraktioner om du jobbar hemma? Det vore kul att höra vad andra har för lifehacks när det gäller att get shit done!
När man jobbat hela förmiddagen får man äntligen springa ut i understället* och leka loss!
* mitt favvounderställ, från Craft. Både skitsnyggt och så bekvämt att jag inte vill byta om…tur att jag är i Åre!
[:]
12 comments
Härliga bilder!! Så fyllda med glädje!
Tack! Det var pur lycka där på isen!
åh så fina bilder- fin både bak och fram :).
skitbra tips- inget att tillägga förutom att se till att ha bra kaffe och inte tro att man aktivt kan lyssna på något samtidigt som man gör något- klassisk musik kan funka!
MYS PYS på er!
Haha, den där baken..Tack 🙂 Bra kaffe = essentiellt!!
Att lyssna går inte, inte om någon pratar iaf. Musik brukar funka.
Hoppas du haft det najs också!
Bra tips, jag tror jag använder dem rätt ofta, men behöver påminnas. För mig är struktur och tidsplanering viktigt. Och jag har ofta många små uppdrag och behöver då ha lite extra koll. Så penna och papper + planering gör att jag får saker gjorda. Sätter gärna upp mål för dagen. Gör jag inte det blir det ofta varken hackat eller malet. Sedan ett år tillbaka har jag dessutom inte lika mycket tid som förr vilket innebär att den tid jag har värderar jag högt.
Och förstås: inbox zero. Du undrade hur jag gör. När ett ärende är klart, mailkonversation alltså. Då arkiverar jag den direkt. Eftersom jag använder Gmail så är alla mejl sökbara så jag arkiverar rätt mycket. Och att möta en tom inkorg är så skönt. Skulle det vara ett mejl som behöver vara kvar av någon anledning: då antecknar jag hellre i min almanacka, och arkiverar och tar sedan fram mejlet när det blir aktuellt igen.
Hoppas du får en fin helg!
Emilia
Så otroligt impad av inbox zero alltså. Skulle behöva lägga ett halvår på att nå dit 😉 Penna och papper är grejen – jag har till och med planer på att ha en stor vägg”kalender” av något slag, där jag kan ha dagens/veckans grejer och lite inspiration och så. Tror det kan bli bra!
Tack för bra tips! Särskilt 3:an har jag märkt gör stooor skillnad. Inte bara att avsätta ett utrymme som får bli bara arbetsplats, utan att faktiskt behandla den som det också. D.v.s. inte gå till kontoret i morgonrock och med håret på ända. =) Jag har börjat experimentera med att klä mig lite mer propert i veckodagarna, även om ingen annan än jag ska se mig själv. Det är helt enkelt mycket lättare att komma i jobbstämning då. En period hade jag till och med snygga pumps och loafers på mig på kontoret. Det gjorde faktiskt underverk, även om jag inte orkade upprätthålla den rutinen…
Jag skrev ett inlägg med mina 5 bästa jobba hemma-tips när jag nyligen hade blivit frilans: http://lugnochfin.se/tips-jobba-hemifran/
Åh, det där med att klä sig lite fint, himla bra tips, tack! Har märkt att det är lite svårt at tkänna sig business i ett telefonmöte när man har sunkmjukisarna på 🙂
Vilka magiska bilder! Inte utan att man blir sugen på att göra en snöängel!
And you did! ELler ja, Sannalainen iaf!
Jag har ju inget att säga om det här eftersom jag behöver vara på mitt jobb varje dag.. Men bilderna!! Sååå snygga!
TACK! När man har Sara som fotograf brukar det bli briljant!