Jag skrev för ett tag sedan om min Bucket Map för året – en visuell beskrivning av vad jag vill ha åstadkommit när 2015 är över.
Det är ju viktigt att följa upp och i mitt jobb är det något jag gör på veckobasis för vissa saker, månadsbasis för andra och jag tycker det funkar så bra. En slags Scrum-inspirerad melodi, som minskar risken för surdegar. Jag tar helt enkelt det där tänket och slänger in i privatlivet nu och ser hur det går.
De flesta kanske redan har hittat sitt optimala sätt att planera upp livets alla händelser och önskningar, men om du som jag har testat appar, excelark, handskrivna listor och kalendrar men inte hittat det perfekta systemet just för dig – då kommer här ett tips på en enkel metod som jag gillar. Keep it simple!
- Sätt upp en “tavla” (det finns olika digitala varianter eller rita en fysisk på papper tex. there . Rita upp typ 3 kolumner; To-do, På gång och Klart.
- Sätt upp lappar (post it eller digital) för de viktigaste punkterna du vill/ska göra. Om du har jättejättemånga så behöver du prioritera! Det är också kul att ha en idékolumn, för sånt du inte vill tappa men inte måste göra på en gång.
- Följ upp så ofta som det passar dig – flytta lapparn som ändrat status, lägg till nya och bäst av allt – beskåda de färdiga!
Idag kan jag notera att en av mina stora puckar för året – att ta hjälp med bokföring & redovisning för företaget – ändrat status från To-do till In progress och det gör mig nästan lika glad som om jag hade bokat en resa. Faktiskt gladare, för det tar undan en stor dos av administrations- och ekonomisk stress som jag känner och gör dessutom att jag slipper lägga en massa tid på sånt jag inte tycker är särskilt roligt.
Det var min nya metod det – än så länge känns den bra även privat.
Nu är jag nyfiken på om du har någon annan variant som funkar toppen? Jag är evigt nyfiken på andras Lifehacks så berätta gärna!
[insert][/insert] Amanda har redan koll på läget 🙂I wrote about my Bucket map a while ago – the visual list of things I want to have achieved at the end of 2015.
For every project or goal, following up on it is actually quite important in rder to get shit done. At work I do it weekly for some things, monthly for others and I think it works pretty well. It’s a sort Scrum inspired tune that decreases the risk of dropping things. I have started to aplly this to my personal life as well and I think it’s one of those good things I want to share. I will keep a Lifehack series here, where I’ll share those tricks that makes life easier – I know I’m constantly on the hunt for those myself!
Perhaps everyone else already has their perfect tool or method for planning, but if you’re like me and have tried tons of excel sheets, apps, lists or similar and haven’t really found your thing – here’s an easy method that I like. Keep it simple!
- Get your board up ( there are different digital ones or draw your analog one on paper). Give it 3 columns; To-do, In progress and Done.
- Add notes (post it or digital) for the most important things. If you have manymany you need to prioritize! You can also keep an Ideas column, for things you want to remember but don’t have to do right now.
- Follow up at a comfortable frequency. Move items, add new and best of all – remove the Done ones!
DO you have any super methods or tricks to keep up with your “tasks”? Please share, I’m eve curious of others Lifehacks.
[insert][/insert] Amanda is already on top of things 🙂